• Köpvillkor

  • Snabbast beställer du här på  vår hemsida eller genom att ringa till vår kundtjänst på telefon 0380-802 00. De kan också svara på frågor om varor och tjänster. Du kan också ringa direkt till närmaste butik, för kontaktuppgifter och öppettider besök våra butikssidor.

    Kundtjänst har öppet vardagar, se öppettider här Du kan även beställa via e-mail: mail@flisbyab.se.

    Avtal om köp anses upprättat då din beställning har bekräftats av oss via ordererkännande. Genom beställningen accepterar du de försäljningsvillkor vi angivit. Försäljning till minderåriga (under 18 år) kan ej ske utan målsmans godkännande.

  • Prisgaranti

    Prishöjningar kan ske om myndigheterna höjer skatter och avgifter, valutaförändringar eller om andra kostnadsökningar/omständigheter inträffar, som Flisby AB inte kan påverka. För aktuellt pris se vår webbshop. Priserna i vår katalog och på vår hemsida är inklusive moms.

  • Tillämpning & konsumentskydd

    De här villkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Flisby AB, organisationsnummer 556158-5000. För att ta tillvara dina intressen tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp. 

  • Betalning

    Hos Flisby kan du betala på följande sätt:

    - I butik kan du betala med kort, faktura eller Swish. Kortbetalning kan göras med Visa och MasterCard.

    - I vår webbutik kan du betala via Klarna som också erbjuder delbetalning.

    Flisby har SSL-certifikat för att göra köpet säkert.

    Flisby uppfyller kraven för PCI DSS.

    På grund av ett ökat antal kapningar av identitet kräver vi även att du är folkbokförd på den adress till vilken fakturan skall sändas. Genom att lämna ut detta godkänner du även att vi genomför en kreditupplysning på dig. Vid leverans av varor som faktureras behöver vi se legitimation vid leverans. Vid köp på faktura under 1.500:- tillkommer faktureringsavgift på 80:-. Butikerna är kontantfria.

  • Återbetalning

    Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag vi mottagit ert meddelande, ladda ned ångerblankett här. Det kan dock ta lite längre tid då Flisby återbetalar aktuell summa först när varan har kommit åter till Flisby eller när du lämnat bevis på att varan återsänts. Som konsument har du rätt att utan kostnad öppna förpackning för att kontrollera hur varan fungerar, inom rimliga gränser, varan får dock inte hanteras ovarsamt. Produkterna skall returneras till oss i originalförpackning och oförändrat skick. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto eller kreditering av faktura.

  • Lastpallar

    För lastpallar debiteras 155:-/st, vid retur till våra butiker inom 6 månader krediteras med 90:-/st.

  • Pallbrytningskostnad

    299:-/bruten helpall.

  • Returer

    Om returen ska hämtas av Flisby ska varorna stå lätt tillgängliga och väl uppmärkta. Endast lagervaror tas i retur och frakten bekostas av kund.

    Ej trappor eller specialbeställda artiklar. Inga trasiga, sågade eller använda artiklar som varit lagda och upplockade tas tillbaka. Ej heller skräp.eller restprodukter. 

    25% av varans värde dras av vid retur om pallen är bruten, 10% dras av från helpall. Produkter som bara säljs i helpall tas ej i retur om de är öppnade (t.ex. stencirklar, singel i storsäck, Romanum). I övrigt gäller frakttarifferna. 

    Kontakta oss för närmare upplysningar.

  • Reklamationer

    Skulle vi leverera en felaktig vara ordnar vi så fort vi kan en ny leverans. Har varan utgått eller inte kan fås fram inom överskådlig tid levererar vi en likvärdig produkt. Konsument har reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Reklamation rapporteras så snart felet har upptäckts. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, den omfattar exempelvis inte fel orsakade av normalt slitage. De naturstensprodukter som levereras av Flisby AB kan variera i färg och struktur som är naturliga för all typ av natursten. Avvikelser avseende utseende eller struktur  t. ex. sandhål, kvartsränder, porösa ytor eller mineral-ansamlingar är inte reklamationsgrundande.

    Reklamation till oss ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation ta kontakt med vår kundtjänst så skickar vi en returfraktsedel, alternativt efter överenskommelse med oss om transportsätt, skicka varan tillbaka till Flisby AB i Flisby. Vi ersätter kostnaden för returfrakt samt andra kostnader (telefon-, bensinkostnader el. liknande) som uppkommit i samband med godkänd reklamation. Reklamation efter att varan lagts/använts eller fel som borde upptäckts genom undersökningsplikten godkänns ej. Vi rekommenderar att beställa i god tid då oväntade leveransförseningar av olika orsaker kan uppstå. Det är därför viktigt att hantverkare inte beställs förrän varan mottagits, inspekterats och godkänts. Du kan inte påkalla försening med anledning av en ersättningsprodukt leverans. Flisby kompenserar inte för merkostnader för hantverkare som bokats innan leveransen godkänts av er. Vid eventuell tvist hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden, vilkas utslag vi följer.

  • Leveranser allmänt

    Den leveranstid som anges vid beställningen är preliminär. Du blir kontaktad av transportföretaget före leverans via SMS eller telefon. Du ska då kunna ta emot godset och visa legitimation, för att undvika att ditt personnummer missbrukas. Normal leveranstid för vårt utomhussortiment (om varan finns i lager) är 8–12 arbetsdagar från det att Flisby har bekräftat din beställning. Om produkten är en beställningsvara återkommer vi med leveransdatum.

    I övrigt gäller leveransvillkor enligt ABM 92, ABM 92BR.

  • Leverans med PostNord

    – Paket via PostNord. Detta gäller mindre produkter som ej behöver gå på pall. Leveranser sker med tjänsten Hempaket utan kvittens. Levereras dörr till dörr.

    – Leverans på pall med lastbil till hemadressen under dagtid. Gäller för varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka som paket. Pallarna måste dock lossas på en hård jordyta dit lastbilen kan nå. Leverans sker utan kvittens.

  • Leverans med fraktbolag

    De flesta av våra leveranser sker med kranbil och samtransporter. Men om du måste ha kranbil, vänligen meddela det vid orderläggning, eftersom ibland har vi bilar som kräver lossning på plats av kund.

    Avisering sker per telefon eller sms och chauffören ringer när han närmar sig för att stämma av med dig. Försök vara tillgänglig på telefon när du väntar din leverans. Märk gärna upp en lossningsplats i trädgården med en lapp eller något annat lätt identifierat. OBS! Kranen når 8 m.

  • Transport- och lossningsskador

    Om Flisby ombesörjer transporten ansvarar Flisby för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras snarast. Kontrollera försändelsen direkt vid leverans så att godset inte är transportskadat. Anmäl en eventuell transportskada direkt till budet på plats och kontakta sedan Flisby.

    Tänk på att våra lastbilar är tunga. Markskador som uppstår då lossning sker på av kund angiven plats, ersätts ej. Lossningen gäller för EN angiven plats. Om lossning ska ske på flera platser debiteras detta. Om chauffören som har lossningsansvar anser att anvisad plats är oåtkomlig förbehåller vi chauffören rätten att lossa godset på närmast lämpliga plats.

  • Adressändring

    Fraktbolaget tar oftast ut en avgift för att adressändra under pågående transport. Se därför till att lägga in rätt leveransadress vid er order för att undvika extra fakturering från transportbolaget.

  • Undersökningsplikt

    Kontrollera materialets mängd, färg och att allt ser ut som det ska innan en ev. hantverkare bokas. Reklamationer efter att materialet använts eller lagts godkänns ej.

  • Personuppgifter/dataskydd

    Flisby ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med skapande av kundkonto och därefter att köp hanteras i enlighet med Allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Genom godkännande av köpeavtalet med oss samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order, genomföra köpet och underlätta vid kommande köp.

    I samband med att du gör din första beställning hos oss, alternativt om lång tid förflutit sedan du gjort en beställning, kan vi om så behövs, inhämta en kreditupplysning genom behörigt kreditupplysningsföretag. Vi genomför en identitetskontroll för att säkerställa att personnummer, namn och adress överensstämmer med uppgifterna du lämnat. Dina uppgifter används också till att skicka ut erbjudanden från Flisby, dessa kan du tacka nej till när du vill.

    Som kund kan du när som helst ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be om radering, kontakta oss på mail@flisbyab.se.

    Vi kommer inte att sälja, distribuera eller leasa din personliga information till tredje part om vi inte har din tillåtelse eller enligt lag är skyldiga att göra det. Genom att lämna dina personuppgifter samtycker du till användandet av insamlad information i ovan nämnd omfattning.

  • Reservationer

    Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel i vår katalog och avvikelser i färgåtergivning i vårt bildmaterial. Andra ev. feltryck rättas till på hemsidan så fort vi får kännedom om dem, och det är den informationen som gäller. Läggningsråden är endast generella. Endast en projektör på plats kan ge korrekta instruktioner anpassade efter lokala förhållanden. Flisby tar inget ansvar för om kunden lägger plattorna upp och ner.