BESTÄLLNING/KUNDSERVICE

Snabbast beställer du via vår hemsida www.flisbyab.se eller genom att ringa till våra säljare på telefon 0380-802 00. De kan också svara på frågor om varor och tjänster. Se öppettider på vår hemsida under kundtjänst. Vår telefonsvararservice är öppen kontorstid alla dagar. Du kan också faxa in din beställning på faxnummer 0380-801 50, beställa via e-mail: mail@flisbyab.se eller beställa per post: Flisby AB, 578 75 Flisby. Avtal om köp anses upprättat då din beställning har bekräftats av oss via ordererkännande. Genom beställningen accepterar du de försäljningsvillkor vi angivit. Försäljning till minderåriga (under 18 år) kan ej ske utan målsmans godkännande.

PRISGARANTI

Vi höjer inga priser under katalogens giltighetstid (t.o.m. 2017-12-31) förutom de prishöjningar som kan ske om myndigheterna höjer skatter och avgifter, valutaförändringar eller om andra kostnadsökningar/omständigheter inträffar, som Flisby AB inte kan påverka. Priserna i denna katalog och på vår hemsida är inklusive moms.

 

TILLÄMPNING OCH KONSUMENTSKYDD

 De här villkoren är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Flisby AB, organisationsnummer 556158-5000. För att ta tillvara dina intressen tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Personuppgiftslagen (SFS 1998:204) på samtliga köp. 

BETALNING

Hos Flisby kan du betala på följande sätt;
kort- och direktbetalning via PayEx
faktura eller delbetalning från Flisby
Direktbetalning görs mot ditt konto hos följande internetbanker Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken.
Kortbetalning kan göras med Visa och Mastercard. Flisby har SSL-certifikat för att göra köpet säkert. Flisby uppfyller kraven för PCI DSS.
Önskar du faktura med 10 dagars kredit behöver vi ditt personnummer. På grund av ett ökat antal kapningar av identitet kräver vi även att du är folkbokförd på den adress till vilken fakturan skall sändas. Genom att lämna ut detta godkänner du även att vi genomför en kreditupplysning på dig. Vid leverans av varor som faktureras behöver vi se legitimation vid leverans. Vid köp på faktura under 1.500:- tillkommer faktureringsavgift på 60:-.Du kan även handla mot delbetalning. Läs om det här under Flisby Finansiering. 

 

ÅTERBETALNING

Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag vi mottagit ert meddelande, ladda ned ångerblankett här. Det kan dock ta lite längre tid då Flisby återbetalar aktuell summa först när varan har kommit åter till Flisby eller när du lämnat bevis på att varan återsänts. Som konsument har du rätt att utan kostnad öppna förpackning för att kontrollera hur varan fungerar, inom rimliga gränser, varan får dock inte hanteras ovarsamt. Produkterna skall returneras till oss i originalförpackning och oförändrat skick. Se Konsumentverkets information här. Återbetalning sker endast genom insättning till bankkonto eller kreditering av faktura. 

LASTPALLAR 

För lastpallar debiteras 135:-/st, vid retur till våra butiker inom 6 månader krediteras med 90:-/st.  

PALLBRYTNINGSKOSTNAD

 259:-/bruten helpall. Art.nr 9914. 

RETURER 

Om returen ska hämtas av Flisby ska varorna stå lätt tillgängliga och väl uppmärkta. Endast lagervaror tas i retur och bekostas av kund. Ej trappor eller specialbeställda artiklar. Inga trasiga, sågade eller använda artiklar som varit lagda och upplockade tas tillbaka. Ej heller skräp.eller restprodukter. 25% av varans värde dras av vid retur om pallen är bruten, 10% dras av från helpall. Produkter som bara säljs i helpall tas ej i retur om de är öppnade (t.ex. stencirklar, singel i storsäck, Romanum). I övrigt gäller frakttarifferna. Kontakta vår personal för närmare upplysningar.   

REKLAMATIONER

Skulle vi leverera en felaktig vara ordnar vi så fort vi kan en ny leverans. Har varan utgått eller inte kan fås fram inom överskådlig tid levererar vi en likvärdig produkt. Konsument har 3 års reklamationsrätt. Reklamation rapporteras så snart felet borde ha upptäckts. 2 mån skälig tid för upptäck av skada/defekt. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, den omfattar exempelvis inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till oss ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation ta kontakt med vår kundtjänst så skickar vi en returfraktsedel alternativt skicka varan tillbaka till Flisby AB i Flisby. Vi ersätter kostnaden för returfrakt samt andra kostnader (telefon-, bensinkostnader el.liknande) som uppkommit i samband med godkänd reklamation.

Reklamation efter att varan lagts/använts eller fel som borde upptäckts genom undersökningsplikten godkänns ej. Vi rekommenderar att beställa i god tid då oväntade leveransförseningar av olika orsaker kan uppstå. Det är därför viktigt att hantverkare inte beställs förrän varan mottagits, inspekterats och godkänts. Flisby kompenserar inte för merkostnader för hantverkare som bokats innan leveransen godkänts av er. Vid eventuell tvist hänvisar vi till Allmänna reklamationsnämnden, vilkas utslag vi följer.

LEVERANS

Den leveranstid som anges vid beställningen är preliminär. Du blir kontaktad av transportföretaget före leverans, senast 3 timmar eller oftast dagen innan, via SMS eller telefon. Du ska då kunna ta emot godset och visa legitimation, för att undvika att ditt personnummer missbrukas. 
Flisby levererar sina varor med följande alternativ: Paket via Posten och levereras på närmsta utlämningsställe. Gäller mindre produkter som ej behöver gå på pall.
Produkter som levereras på pall med lastbil till hemadressen under dagtid. Gäller för varor som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till som paket. Avisering vid hemleverans sker per telefon. Pallarna lossas i regel på garageuppfarten men ange gärna redan vid orderläggning om du önskar annan avställningsplats.
Normal leveranstid för vårt utomhussortiment (om varan finns i lager) är 5–12 arbetsdagar från det att Flisby har bekräftat din beställning. Om produkten är en beställningsvara återkommer vi med leveransdatum. I övrigt gäller leveransvillkor enligt ABM 92, ABM 92BR. 

BESTÄLLNINGSVAROR (EJ ORDINARIE LAGERVAROR)

Beställningsvaror, som ej är ordinarie lagervaror och avhämtas i någon av våra butiker debiteras med ett enhetspris på 399:-/order. Max två ton och i samtransport, annars gäller vår frakttariff. 

TRANSPORT- OCH LOSSNINGSSKADOR

Flisby ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Kontrollera försändelsen direkt vid leverans så att godset inte är transportskadat. Anmäl gärna en eventuell transportskada direkt på plats hos budet och kontakta sedan Flisby.
Tänk på att våra lastbilar är tunga. Markskador som uppstår då lossning sker på av kund angiven plats, ersätts ej. Lossningen gäller för EN angiven plats. Om lossning ska ske på flera platser debiteras detta. Om chauffören som har lossningsansvar anser att anvisad plats är oåtkomlig förbehåller vi chauffören rätten att lossa godset på närmast lämpliga plats. 

ADRESSÄNDRING

Fraktbolaget tar oftast ut en avgift för att adressändra under pågående transport. Se därför till att lägga in rätt leveransadress vid er order för att undvika extra fakturering från transportbolaget. 


UNDERSÖKNINGSPLIKT

Kontrollera materialets mängd, färg och att allt ser ut som det ska och innan en ev. hantverkare bokas. Reklamationer efter att materialet använts eller lagts godkänns ej.

PERSONUPPGIFTER (PUL)

Flisby ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med skapande av kundkonto och därefter köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL). Genom godkännande av köpeavtalet med oss samtycker du till att dina uppgifter sparas, för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp och för nyhetsbrev med erbjudanden från Flisby. Som kund kan du när som helst ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be om radering. Vi kommer inte att sälja, distribuera eller leasa din personliga information till tredje part om vi inte har din tillåtelse eller enligt lag är skyldiga att göra det.  

RESERVATIONER

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel i vår katalog och avvikelser i färgåtergivning i vårt bildmaterial. Andra ev. feltryck rättas på hemsidan och det är den informationen som gäller. Läggningsråden är endast generella. Endast en projektör på plats kan ge korrekta instruktioner anpassade efter lokala förhållanden. Flisby tar inget ansvar för om kunden lägger plattorna upp och ner.  

ÖVRIG INFORMATION

Läs ”Bra att veta om”-sidorna i katalogen eller på vår hemsida om stenarnas beskaffenhet innan köp. Vissa naturstenar kan fälla ut kalk eller järnoxid vilket är normalt.